tiistai 26. huhtikuuta 2011

Smyygilaudat autotalliin

Pitkän ja kylmän talven jälkeen uudisraivaaja kömpi vihdoin hereille talviuniltaan ja veti päälleen edelliseltä kesältä tutut riekaleiset ja maalilla vuoratut työkamppeet. Aurinkoinen pääsiäisviikonloppu menikin mukavasti autotallin viimeistelyssä. Hommana oli syksyllä tekemättä jääneet smyygilaudoitukset tallin ikkunoihin ja nosto-oviin.

Päätin tehdä laudoitukset yli jääneillä ulkoverhouspaneeleilla. Pöytäsirkkelillä niistä ajelin sopivia soiroja. Nosto-ovien ympärillä upotus oli niin syvä, että kaksi panelia rinnakkain riitti sopivasti, kun molemmista reunoista työntelin pontit pois. Yläsmyygi paikallaan.








Alapäähän muotoilin pienen tippanokan. Viisteen tein "väärin päin" siksi, että sen saa maalattua jälkeenpäin. Toimiihan se noinkin.










Tässä valmiit nosto-ovien kehykset. Dyggert-naulaimella napsuttelin kiinni ja lopuksi vielä perinteisempään tyyliin käsipelillä ja 2,5 tuuman nauloilla.









Ulkoverhouksessa on panelien alla 32 millin ilmarako tuuletusta varten. Koska nyt ovien kohdalla laudoitin sen umpeen, niin porailin 10 millin reikiä tuuletusraon kohdalle. Nyt pitäisi ilma liikkua myös siellä. Käyhän se näinkin.








Tässä nosto-ovien smyygit maalattuna lopullisessa kuosissaan.








Sitten vielä kahden kulkuoven ja viiden ikkunan smyygit. Koko viikonloppu hommassa meni. Yllättävän hidasta hommaa on noiden rimojen sahailu, naulailu ja maalaus. Onneksi ilmat oli pääsiäisviikonloppuna loistavat. Aurinko paistoi joka päivä mukavasti. Tässä pitkän pään smyygit valmiina ja maalattuina. Ei tarvitse enää uretaanin roiskeita pällistellä.



Pitkän sivun kulkuoven smyygit valmiina. Tyyli noudattaa samaa linjaa talon kanssa. Normaalisti smyygien päälle naulataan vielä listoitus, mutta Design-talon suunnittelija oli päättänyt tehdä sen näin. Työläämpi vaihtoehto tämä kyllä oli. Varsinkin kun ulkoverhouspanelit piti sahata tarkasti oikeaan mittaan ovien kohdalla, että istuvat hyvin tuota smyygiä vasten.






Tässä päädyn ikkuna. Myös ritelikön reunoilta puuttuivat harjaan asti nousevat listat. Sirklasin siihen sopivat rimat, maalasin ne ja naputtelin paikoilleen. Ulkokuosit on nyt muuten valmiina, mutta sokkelit pitää vielä maalata. Se homma pitää vielä taloonkin tehdä.

8 kommenttia:

  1. Heips!
    Mikä mahtaa olla tämä teidän talon ulkomaalin väri? Näyttää hyvälle, joten voisi ajatella meidän talon ulkomaaliksi myös :)

    VastaaPoista
  2. Maali on Tikkurilan Teho öljymaali, ja väri on TVT 568X. Valkoiset osat on samaa maalia valkoisena suoraan purkista, eli ei mitään savyä.

    VastaaPoista
  3. Kiitos! Eli tämä maalin sävy on juuri se, mitä ollaan katsottukin 1. vaihtoehdoksi =) Näyttää vaan niin erilaiselle siinä pienessä kortissa ja puunpalassa. Teillä alkaa olla valmista, meillä vasta aloitellaan D-talo projektia ;)

    VastaaPoista
  4. Joo, valmista alkaa olemaan. Pihat pitäisi laitella tässä kesällä vielä kuntoon. Tuo maali on laadukasta mutta aika arvokasta tosin. 568X:ssä on paljon väripigmenttiä eli se peittää kertamaalauksella todella hyvin.

    VastaaPoista
  5. Näin kuulin, että laadukasta on =) Mutta parempi maalata kerralla kunnon maalilla, niin ei tarvitse olla maalipintaa heti uusimassa, vaikka vähän arvokkaampaa maalia onkin.

    VastaaPoista
  6. Moi, sulla ei oo mitään kylmäkatkoa tossa autotallin ovella lattialaatassa?

    VastaaPoista
  7. On siinä kylmäkatko. Oven alatiivistekumia vasten oleva teräs on T-mallinen. Sen sisäpuolella olevan T-sakaran alla on 70 milliä paksu ja 15 senttiä korkea uretaani-levy koko oven leveydeltä. Eipä siihen sen kummempaa kylmäkatkoa saa tehtyä.

    VastaaPoista
  8. Tässä sivulla olevassa alimmassa se näkyy, mutta hieman huonosti. T-raudassa on hitsattuna myös kiinnitysraudat valuihin molemmila puolilla.

    http://ristipakka.blogspot.com/2010/09/kalusteita-ja-kulmarautoja.html

    VastaaPoista

Visit InfoServe for Blogger backgrounds.